דף הבית

ניצה בן דב


פרופ' ניצה בן דב, כלת פרס ישראל לחקר הספרות העברית והכללית לשנת 2021, חברת הסגל האקדמי בחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה, כיהנה כעורכת הראשית של הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה ויו"ר הערוץ האקדמי.
פרופ' בן דב, הקימה שתי תכניות לתארים מתקדמים ועמדה בראשן: נשים ומגדר ולימודי תרבות והובילה את סדרת ההרצאות "בדרכן". שמה של פרופ' בן דב, הולך לפניה כמרצה נערצת שאולמות השיעורים שלה גדושים בתלמידות ותלמידים שמגיעים אף מפקולטות אחרות.
תהילתה באה לא רק בזכות ההוראה מלאת ההשראה אלא גם בזכות היחס האנושי והאישי אותו היא מעניקה לכל תלמידה ותלמיד, שעם רבים מהם היא שומרת על קשר קרוב לאורך שנים. בתיאטרון חיפה הקימה פרופ' בן דב את הקברט הספרותי שהפך מודל חיקוי ליוזמות דומות ברחבי הארץ ונמנית על יוזמי פרויקט "דרך השיר", במסגרתו נתלו ברחבי העיר התחתית בחיפה טקסטים מאוירים של שירים עבריים מתורגמים לערבית.
"כמו ילדה מאומצת שלפעמים חשים כלפיה אחריות אף יותר מאשר לילד ביולוגי, כך חשתי תמיד, רמת־גנית שכמוני, כלפי עירי המאומצת והמאמצת חיפה, שבה אני חיה כבר 35 שנה. ממסעותיי בארץ ומחוצה לה אני תמיד שָבָה אליה בשמחה ובהתרגשות כי היא ביתי, ואני מעדיפה אותה על כל עיר אחרת בעולם. את לימודי הדוקטורט שלנו, שלי ושל יוסי בעלי, עשינו בברקלי שבקליפורניה, עיר אוניברסיטאית הקרובה לסן פרנציסקו, הנחשבת לַעיר היפה ביותר בארה"ב. תמיד אמר לי יוסי, חיפאי מלידה, שחיפה לא פחות יפה. עד שלא באתי לגור בה לא האמנתי. משבאתי לגור בה אין יום שאני לא מגלה את פינות החמד האינסופיות שלה. היא ותושביה אציליים, תרבותיים, אדיבים ושוחרי טוב. את הורי, אף שלא היו חיפאים, קברתי באדמתה, וגם לי ולבעלי יש חלקת קבר לידם בחיפה.
שלושת ילדינו למדו בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, שיוסי בעלי, גם הוא בוגר הריאלי, מכהן בשנים האחרונות כמנהלו. אחת מבנותינו היא ממקימות בית הספר הדו־לשוני, שאחד מנכדינו לומד בו. אני, כידוע, לימדתי למעלה משלושים שנה באוניברסיטת חיפה, אבל מעולם לא הסתגרתי במגדל השן, תמיד היו פני מופנות אל הקהילה במגוון פעילויות. אני רואה את עצמי חלק ממשפחה התורמת לעיר בשדה החינוך והתרבות.
אין גאה ממני להיות יקירת העיר חיפה, העיר שבה התמזגו הים והיער למקשה אחת וגם יהודים וערבים חיים בה בשלום, בכבוד הדדי ובאחווה. עיר יפהפייה, שבחזונו של הרצל, ולהבדיל גם בחזוני, היא עיר העתיד, עיר השלום. עוד נכונו ליפהפייה המתעוררת הזאת עלילות. היא עשויה להוות דוגמה לעיר קוסמופוליטית שמציעה לכל תושביה, שהם מגוון אנושי מרתק, חינוך טוב, חיים טובים ועשירים ומנוחה נכונה".

© כל הזכויות שמורות לעיריית חיפה צילום : ראובן כהן ,ניר בלזיצקי ,צילום ועריכה ענת סולומון בניית אתרים by
daydream